marți, 2 noiembrie 2021

Frisomat România construiește sustenabil viitorul școlii

 



Logo Frisomat România
   

Soluții inedite pentru problemele școlii


 Comunitatea în care am ales să trăim și să ne desfășurăm activitatea a găsit o soluție logică unei probleme pe care oamenii au sesizat-o de-a lungul timpului: abandonul școlar. Și pentru că problema era una serioasă, care afecta constant populația școlară din toate satele din zona orașului Piatra-Neamț, nu doar din satul în care locuim (Izvoare, comuna Dumbrava Roșie), și soluțiile la care s-a recurs au fost unele inovative, inedite. Soluții inspirate de spiritul Frisomat România, o companie cu 25 de ani vechime, născută chiar aici, la Piatra Neamț.  Din parteneriatul școală-comunitate, a rezultat un nou mod de a-i pregăti pe copii pentru viață: școala în care fac și practică, școala care le valorifică potențialul și interesele. În plus, le asigură cazare și masă iar celor mai buni dintre absolvenți le propune angajarea în firma în care au învățat pe parcursul celor 3 ani.



Piatra Neamț, vedere de pe Pietricica


Interesele copiilor, valorificate de școală


Din ce în ce mai des, există o discrepanță între ceea ce oferă școala și nevoile din societate. Copiii din satul nostru ajung să piardă timp, devin demotivați și, deseori, își ratează destinele, pentru că programa li se pare tot mai grea iar efortul de a frecventa cursurile fără sens. Familii cu resurse financiare modeste și nivel minim de educație ajung în ipostaza în care nu-și mai susțin copiii să urmeze și un liceu pentru că nu cred că, în fapt, aceste cursuri sunt și pentru copiii lor. Viața grea pe care o duc i-a convins că nu ai mari șanse de reușită dacă nu ești, deja, membru al unei familii capabile să te susțină la studii ,,la oraș,,. Le spun, deci, și copiilor că nu prea au ce face cu prea multă școală și îi trimit să pască vitele sau să lucreze cu ziua. Seara, pe masa lor se va afla cel puțin o bucată de pâine și o cană de lapte.

     Ambiția unor dascăli din localitate a schimbat, treptat, acest mod de a percepe educația. Veniți printr-un program creat pentru a aduce profesori cu mentalitate deschisă la nou în comunități în care copiilor le este limitat dreptul la educație (Teach for Romania), profesorul de fizică și colegul lui, profesorul de matematică, au acționat constant spre a-și aduce elevii în clase, spre a acoperi goluri imense în cunoștințele copiilor. Orele nenumărate de voluntariat și entuziasmul lor au fost scânteia care s-a transformat într-o credință în sufletul unor copii care uitaseră drumul școlii. ,,Și eu pot!,, a luat locul lui ,,Școala nu e de mine,,.


    De la ,,prezent în băncile școlii,, la ,,vreau să studiez la oraș,,


    Pentru colectivul de cadre didactice, primul pas greu de făcut a fost să-și asigure prezența la ore a elevilor. Flămânzi, fără încălțări și haine, copiii preferau să muncească și nu să-și piardă vremea în bănci. Erau convinși, deja, că nu vor putea face față cerințelor unor examene naționale. În unele situații, copiii nu citeau cursiv, nu scriau. Deci, a deprinde cunoștințe complexe de fizică, matematică sau română li se părea un vis pe care îl puteau trăi doar alții.

    De la primele litere, la primele fraze cursive aceeași elevi au trecut săptămâni de muncă după program. Drumurile făcute de profesori din poartă în poartă și discuțiile lungi cu părinții îi aduseseră, în final, în școală. Primele experimente văzute în orele de fizică li s-au părut fascinante. Computerele, puse la dispoziție prin eforturile primăriei și ale partenerului Frisomat România, deveneau ferestre spre un viitor pe care nu avuseseră curaj să-l viseze niciodată înainte.

    Îndrumați de profesori, au îndrăznit să se viseze construind ei înșiși școli pentru alte comunități defavorizate, săli de sport sau ridicând, alături de echipe cu experiență, construcții complexe în care alți copii ar putea veni să studieze, să viziteze muzee, să se joace sau să experimenteze ipostaze diferite, din lumea părinților: vânzător pentru o zi, brutar, cofetar, bancher, polițist, pompier. Imaginația lor a adus la iveală o lume a celor mari concepută pe măsura celor mici. O lume în care să poți învăța experimentând, și poți alege, mai apoi, o meserie pe care ești convins că o poți iubi, că o poți face.

    Imaginile i-au convins pe cei mici că un vis poate fi transformat în realitate grație cunoștințelor tehnice, perseverenței, materialelor potrivite și implicării unei echipe bine pregătite.


Hale industriale

Loc de joacă

Sală de sport

Idee Frisomat 


      Primul copil din sat care a devenit elev în învățământul dual a fost și cel care, prin experiența trăită și împărtășită celor din comunitate, a avut o influență decisivă. Familiile au înțeles că, ajutați de cadrele didactice, copiii pot să-și folosească mai bine mințile istețe. Golurile în cunoștințe puteau fi mai ușor acoperite la vârste mai mari, deci nu era totul ratat nici acolo unde copilul era considerat, în trecut, o cauză pierdută. Comunicarea cu autoritățile din sat și cu reprezentanții firmei a adus alte detalii în atenția oamenilor. Copiii lor aveau o șansă de a deprinde, la locul de muncă, o meserie. Ieșeau de pe băncile școlii cu o diplomă, utilă dacă erau deciși să meargă mai departe, la un liceu, apoi la o facultate tehnică. Se și puteau angaja imediat și puteau studia la seral. Pe chipurile lor se așternea, treptat, mai multă lumină, lumina înțelegerii.


   Frisomat România, un partener pentru comunități care gândesc sustenabil 


    Deși, povestea mea este una fictivă, realitatea se poate inspira din ea. Un parteneriat între școală, autoritățile din comunități și operatorii economici ar putea salva de la irosire mințile unor copii și destinele lor. Pentru că mulți dintre ei sunt făcuți să fie mecanici buni, constructori buni, bucătarii  sau șoferi buni. Mulți dintre ei află prea devreme despre ei că ,,nu sunt buni la școală,, când adevărul este că nu sunt în școala care le-ar putea valorifica potențialul. Atunci când li se acordă timp, atenție și sunt sprijiniți așa cum au nevoie, recuperează ceea ce au pierdut în ani lungi de lâncezit în bănci sau de muncit pentru familie. Copiii aceștia pot căpăta încredere, pot crește în propriii ochi și  pot evolua peste așteptări.

    De ce Frisomat România?

 Pentru că:

- sunt orientați spre inovație, sunt pregătiți pentru viitor și dornici să se implice;

 - au 25 de ani de experiență în a construi spații noi de producție și depozitare sau de birouri; au peste 984.000 mp construiți, deci o experiență bogată, pe care o pot împărtăși elevilor;

- sunt o companie care mizează pe optimizare;

 - pun preț pe comunicare, acordând atenție întâlnirii cu beneficiarii unui proiect de hală metalică, spre exemplu. Au în vedere fiecare aspect care transformă un proiect aflat la stadiul de schiță în ceva complex, mai aproape de realitate. Deci, ar putea găsi resurse umane, financiare și de timp pentru a schimba în bine ceea ce știu copiii despre lume. 

- în colaborările lor, pun preț pe calitate, seriozitatesoluții personalizate. Pot fi, prin urmare, mentori care să-i inspire pe învățăcei, insuflându-le valori morale esențiale.

- au în vedere constant sustenabilitatea, fiind preocupați față de mediul înconjurător. Copiilor crescuți în sat le este cunoscut acest mod de a fi în lume, este singurul pe care îl știu. În gospodăriile lor, totul se folosește, se reciclează, se transformă. Prin urmare, ar putea integra ușor în sistemul lor de valori conceptul de ,,materie primă 100% reutilizabilă,,. 

- vin în întâmpinarea nevoilor partenerilor de afaceri prin reducerea costurilor de producție. Pentru că se reduc la minimum pierderile tehnologice și de producție prin procesul de pre-proiectare și prefabricare, beneficiarii au mai puțin de plătit, nu există pierderi de materiale, nu există resturi/reziduri de eliminat de pe șantier.

- folosesc energia regenerabilă în activitatea lor. Modul în care Frisomat România își acoperă peste 67 % din necesarul de energie cu ajutorul panourilor solare poate fi un model și pentru comunitățile rurale. Copiii educați în spiritul acesta se pot întoarce în localitățile de unde provin ducând cu ei și aceste idei. Grație ONG-urilor care au obiective similare (vezi campania “Lumină pentru România”, coordonată de Iulian Angheluţă), firmelor care pot dona în conturi dedicate modernizării  condițiilor de trai din satele noastre, se pot îmbunătăți atât condițiile de trai cât și cele de studiu.

- au în vedere, încă din faza de proiectare, costurile de mentenanță pentru halele metalice apropiate de zero. Vorbim, deci, despre clădiri care economisesc, pe termen lung, banii societăților care au comandat aceste hale gândite pentru utilizarea pe parcursul a cel puțin 50 de ani.  Dacă ne gândim la casele tradiționale românești, la modul în care erau concepute pentru a fi locuite în armonie cu natura, fără cheltuieli de prisos, putem spera că aceste principii moderne vor fi percepute de elevi drept o continuare firească a unui mod de a fi înțelept. Din nou, ideile acestea se pot aplica, la o scară adecvată, în modul în care absolvenții unităților școlare din învățământul dual își vor concepe, mai târziu, propriile locuințe.

- sunt capabili să acopere întreg ciclul constructiv, halele pe care le construiesc fiind proiectate în laboratoarele lor, produse și livrate de echipe care cunosc bine fiecare detaliu și își pot asuma răspunderea pentru produsul final. Cele peste 992 de hale metalice ridicate au transformat această firmă în partenerul în care 889 de antreprenori din România au investit încredere. Într-o firmă de acest gen, un elev poate asista la diferite etape de producție, poate învăța de la muncitori de rând sau de la specialiști care execută lucrări de finețe.

 


Frisomat - numele calității


  Cunoașteți experiențe similare? Ce părere aveți despre învățământul dual și despre modul în care un operator economic se poate implica într-o comunitate? Un comentariu ne poate inspira și ne poate aduce mai aproape povești de succes, de la noi sau de prin lume.



Acest articol a fost scris pentru SuperBlog 2021, proba nr. 12, sponsorizată de Frisomat Romania (https://www.frisomat.ro/).

 

Fotografii de pe site-ul Frisomat Romania, de pe Frisomat Romania (pagina Facebook) și din arhiva personală. Colaje realizate pe https://www.canva.com.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu