Aş vrea să o
cunoşti pe bunica, Matei. Nici eu nu am cunoscut-o aşa cum aş fi vrut, încerc
acum să mai recuperez ceva din bogăţia de impresii, amintiri, trăiri pe care
doar ea le are şi pe care le va lua cu ea.
Acum are aproape
88 de ani. Mama spune că îi va împlini în decembrie, „dacă va apuca”. E bătrână
şi din ce în ce mai mică, adusă de spate. Ochii par să se înceţoşeze şi, dacă
te uiţi atent în ei, vezi că cer multă atenţie, speranţă, par să se roage de
cei din jur să o mai ţină aici, între cei dragi.
Când îi este
mai bine, ochii sunt limpezi şi un zâmbet abia ascuns îi luminează trăsăturile.
Se bucură de fiecare clipă, cu o poftă de viaţa care frapează, care ne
ruşinează pe noi, cei tineri şi deja blazati.
E fericită
cu adevărat când îi este curtea plină de copii, de nepoţi. Dar şi mai mult se
bucură bunica când în jurul ei se spun multe poveşti, când se încheagă discuţii
lungi în care află ce mai e nou în jurul ei, cine şi ce a mai făcut, care a mai
păţit vreun necaz, care s-a mai însurat, care a mai divorţat, care a fost mai
grăbit să treacă „dincolo”.
Acum, să nu
înţelegi, cumva, că acceptă uşor rolul de spectator al lumii de cuvinte care se
încheagă în jurul ei. Rabdă cât rabdă, mai cere câte un amănunt acolo unde nu a
desluşit prea bine ce s-a povestit („Ce-a zis, fa?”) şi, la un moment dat,
simte nevoia să mai descarce şi ea din traista amintirilor, să fie ea în
centrul atenţiei, să spună o snoavă, o poveste cu tâlc. Respiraţia greoaie e
strunită cu greu, ignorată de dragul de a mai spune, încă o dată, povestea.
De multe ori
reia cine ştie ce întâmplare care are un tâlc anume, râde abia la final şi
aşteaptă, ca un mare actor, să vadă ce efect are asupra noastră, a reuşit să ne
amuze?
E bucuroasă
mereu de public, ar vrea să aibe mereu cui să povestească, să nu se oprească
nicicând din spus poveşti şi se simte cu adevărat bine când toţi stau în jurul
ei, ca în jurul unei regine respectate şi iubite.
Îi spunem,
mai în glumă, mai în serios, „şefa”, eu completez „de clan”. „Şefa de clan”
pentru că a avut norocul să aibă mulţi copii, a apucat să-şi vadă nepoţii,
strănepoţii.
Ultima
strănepoată, Lara-Maria, are ceva din spiritul ei ghiduş, de la gestul
inconştient cu care îşi aşează sub obraz mâinile când doarme, la plăcerea cu
care recită, cântă, spune tot felul de poveşti, de dragul de a fi în centrul
atenţiei.
Cu Lara se
şi înţelege excelent, bucuroasă că fetiţa nu se grăbeşte pe nicăieri, că stă
lângă ea şi se joacă, ascultă câte şi mai câte şi îngână răzând un cântecel
acompaniat de bătăi din palme: „Dân-lân-dân, dân-lân-dân”.
Când am
venit acasă de Paşti, îi era cam rău şi am încercat să o filmez şi să
înregistrez ceva din spiritul ei viu. Aş
fi vrut să învie pentru mine lumea de mult apusă în care s-a născut, satul în
care a copilărit (Niculiţel), imaginea unor părinţi despre care vorbeşte cu
respect şi cu dragoste. Nu am reuşit decât să o fac să-şi amintească de toate
greutăţile, de cât de chinuită a fost, de un soţ rău, violent.
Acum vreo
două zile spunea: „Aş da orice să o mai văd pe mama o dată!” şi am rămas uimită
pentru că nu ne mai gândim la bunici ca la nişte oameni care au avut şi ei
părinţi, au fost iubiţi, ocrotiţi, care încă mai tânjesc după acel sentiment
unic, al copilului la care se gândeşte cu toată dragostea din lume mama.
În preajma
ei, acum, toţi simt că e aproape acel ceva necunoscut, acel „dincolo”. Şi o
teamă amestecată cu resemnare, cu un fel de curaj, cu dorinţa de a o ajuta să-i
fie mai bine, mai uşor să facă acest pas îi animă pe toţi.
Într-un moment
de cumpănă, când am crezut că îi e atât de rău încât ar putea să nu mai apuce
dimineaţa, am plecat de la slujba de Înviere şi am urcat la tanti Marcela.
Stătea pe marginea patului, se chinuia să respire şi părea să-şi facă singură
curaj : „Cred că nu mai apuc dimineaţa, mamă! Acu’ sunt deschise porţile
cerului...” Am făcut haz de graba cu care ar fi vrut să o şteargă în rai, dacă
tot erau porţile larg deschise, şi i-am zis să mai stea cu noi, că nu mai avem
altă bunică.
Dacă tot nu
ştiam cum aş putea să o ajut am masat-o, i-am ţinut mâinile în mâinile mele,
până am simţit, deodată, că mi se face mie rău, de nu mai puteam să respir.
N-am înţeles atunci ce s-a întâmplat, dar, dacă a „furat” un pic de energie în
acea seară, am fost bucuroasă că s-a putut întâmpla aşa, că mai e aici, cu noi.
A doua zi
spunea că noi am întors-o din drum, Lara mai mult decât toţi, cu jocul ei
nevinovat.
De câte ori
urcăm în deal, la bunica, ne întâmpină, ca într-un ritual, cu aceleaşi vorbe.
Mă amuză cum povesteşte, iar şi iar, cum nu o lăsa Fănel şă se odihnească când
o chema mama să stea cu el, cum „o ţinea o gură” până la 12 noaptea, când „îl
ierta Dumnezeu”.
De mine zice
că eram cuminte, că nu avea treabă cu mine, fapt care mă face să cred că eram
introvertită ...din faşă.
Singurul
episod pe care-l povestesc şi mama, şi bunica, în care se pare că le dădeam
bătaie de cap, e unul de la câteva luni, când plângeam într-una, de nu mai ştia
mama ce să-mi facă. Bunica, mai experimentată, a descoperit rapid că muream de
foame, că laptele de la mama era puţin şi slab, aşa că mi-au cumpărat o capră,
ca să nu mai tip într-una.
Îmi dau
seama, pe măsură ce scriu, că nu sunt mari aventuri de povestit, fapte ieşite
din comun, şi că viaţa bunicii, ca şi a mamei, s-a desfăşurat tăcut, în zbateri
de zi cu zi, pentru a rezolva probleme care pentru alţii nu există: să asigure
hrana de zi cu zi copiilor, să-i îmbrace, să-i trimită la şcoală, mai ales la
şcoală, pentru că a existat mereu un respect extraordinar pentru şcoală şi
rolul ei în a te face „om”, să-i ajute, chiar dacă erau deja la casele lor.
Cred că o
mare parte din viaţa bunicilor mi-e ascunsă, pur şi simplu nu am cunoscut-o.
Ajung până la mine, ca nişte legende, întâmplări din alt veac povestite de
mama, de unchi sau mătuşi, chiar de verişoare care au stat mai mult acolo.
Mă
impresionează, spre exemplu, sărăcia în care au crescut şase copii. Mama
povestea că nu aveau bani, că bunica le croia şi le cosea hăinuţele, că aveau
doar câte o cămăşuţă pe care bunica o spăla în timp ce copiii dormeau, o usca,
o călca şi le-o dădea curată a doua zi, ca să meargă la şcoală.
Toată viaţa
ei a cusut, pentru ai ei şi pentru cei din „sat”. Drept e că Isaccea e
declarată oraş, dar bunicii au trăit într-o lume care aminteşte mai degrabă de
satul tradiţional decât de lumea modernă, au crescut mereu animale, şi-au
cultivat pământul, banii nu prea existau, dar nici nu prea îşi aveau rostul în
acea gospodărie care îşi asigura cele necesare din munca celor care făceau
parte din familie, părinţi şi până la cel mai mic copil.
De fapt,
amintirile bunicii, ca şi ale mamei, se leagă mai ales de muncă, muncă grea,
dar şi rodnică, muncă pe care au cunoscut-o de foarte mici şi de care au avut
parte toată viaţa.
Dacă m-ai
întreba care sunt cele mai dragi amintiri cu bunica, ţi-aş spune că îmi plăcea
cum cânta când trăgea câte ceva la maşină, deşi spunea şi ea că nu are voce.
Îmi plăcea, însă, liniştea aceea simplă, zgomotul sacadat făcut de maşină.
Seara, aprindea lampa cu gaz, căci până tărziu, bunica nu a avut curent.
De aceea,
„în deal” şi somnul venea mai iute, căci nu aveam televizor, radio, ne rămânea,
nouă, nepoţilor care ne strângeam acolo, doar să spunem tot felul de poveşti,
să ne ţinem de glume, să râdem aţâţaţi de spaima de întuneric, până îşi ieşea
din răbdări bunica şi se ivea, cu o lampă cu picior în mână, să ne întrebe cât
mai avem de gând să ne foim. Bineînţeles, când venea ea, toţi dormeam duşi (şi
râdeam pufnind în pătură).
Iarna,
bunica ne învelea cu iorganul, adică plapuma, căreia numai ea îi spunea aşa.
Abia târziu am aflat că era un element de vocabular împrumutat din turcă şi
m-am minunat de multele cunoştinţe în ale limbilor străine pe care le avea
bunica.
De
„cusutoria” bunicii se leagă multe amintiri ale nepoţilor care se perindau pe
la ea, pentru că ne fascina pe toţi stiva de materiale care îşi aşteptau rândul
pe masa de lucru, vecinele care veneau la probă (prilej cu care ne fugărea din
cameră, ca să nu incomodăm clientele), sporovăiala lor plină de viaţă.
Pentru noi,
fetele, materialele bunicii erau o permanentă ispită, pentru că nu ne răbda
inima să nu înnoim garderoba păpuşilor cu vreo rochiţă, cu vreun „ilic” la modă.
Durerea cea mare era când foarfecele împrumutat de la proprietară intra în vreo
mânecă de rochie deja croită pentru vreo femeie din sat, spre disperarea
croitoresei care trebuia să găsească modalităţi inedite de realizare a
vestimentaţiei, cu atât mai mult cu cât nu avea nici rezerve de material.
Deşi mică de
statură, bunică se dezlănţuia atunci şi un
„bagdaprostile cui te-a făcut„ punea pe fugă vinovatul, care, deşi nu
ştia prea multe despre Nică, sărea din fugă gardul spre grădină, sau spre
stradă, depinde din ce unghi se apropia inamicul.
Nu mi se
părea că ar fi foarte bună în acele momente, dar grădina mare, curtea plină de
verişori, ne chema iar şi iar „în deal”.
Pentru că
era atâta linişte, la bunica citeam în voie şi tot în voie ne înfruptam din
strugurii de cele mai diverse soiuri, puşi de bunicul pentru nepoţi. Roşii, mov
închis, roz, galbeni, cu boabe mici sau mari, rotunde sau lunguieţe, mai dulci
sau mai acrişori, strugurii aceia erau pentru noi o tentaţie permanentă. Nici
nu am mai văzut în altă parte mai multe soiuri adunate la un loc. Ascultam
numele ciudate ale soiurilor, mirată că sunt aşa de multe: „ceasla”, „regină”,
„conder”, „ţâţa-caprei”, „afuzali”, „o mie unu”, „muscat de Hamburg”. Pentu
bunica, ei erau hrana de bază în post, aşa încât, azi, când mi-e dor de ea sau
de copilărie, e suficient să mănânc struguri (sau pepeni) cu pâine, „ca
bunica”, şi mă văd pe prispă, lângă stâlpii vopsiţi cu albastru, stând pe un
scăunel mic, cu trei picioare, în timp ce mi se topesc în gură boabele pline de
arome ale strugurilor.
Despre
pepeni, bunica ne spunea că, în tinereţe, aduceau căruţe întregi în curte, din
care descărcau cadâne lungi, vărgate, cu miezul dulce ca mierea. Încercam să-mi
imaginez cum erau acele cadâne şi mai ales cum ar fi dulceaţa de pepene pe care
o preparau, neavând ce să facă cu atâţia pepeni. Nu mai auzisem până atunci de
dulceaţă de pepene şi nici nu am mâncat vreodată.
De poveste
mi se părea şi imaginea carelor cu peşte care treceau pe drum şi de la care
bunicii luau, dând în schimb porumb, crapi burtoşi, şalău, somn, pe care îl sărau,
îl uscau şi-l atârnau în pod, ca să-i mănânce iarna, alături de cartofi fierţi
şi mujdei.
......E
aproape două noaptea, sunt în camera bunicii şi scriu, încercând să o mai ţin
aici. A aţipit de câteva minute, abia respiră. Mai devreme a mai dormit vreo
patruzeci de minute şi s-a trezit pentru că se sufoca. Acum, poate de oboseală,
poate pentru că ştie că e, oricum, cineva cu ea, doarme.
Mama şi tuşi
Leana fac oareşce încercări să se odihnească dincolo, în camera „de curat”. Mai
devreme, aici era un râs şi-o chicoteală de-ţi era mai mare dragul. Nico şi
Carmen făceau haz de necaz cu bunica, iar bunica, uitând de rău, râdea şi ea cu
ele. Îşi împărţeau din timp moştenirea: care o cămaşă de noapte, care un covor,
cumpărat chiar de ea, care un fund de tocat legume, mă rog, averi mai preţioase.
Eu o să-mi iau berta, aia de mi-am făcut poză
cu ea înainte de nuntă.
Mă rog,
lăsând gluma, mă bucur că doarme, poate i se mai dezumflă picioarele şi i-o fi
mai bine. Nu ştiu cât o mai putem ţine cu noi, mi-e milă de ea, că-i e greu.
Rabdă cât rabdă, apoi are un moment de revoltă. Ar vrea să-i ia Dumnezeu sufletul,
că tare se mai chinuie.
A trecut
noaptea. Pe la două am închis calculatorul, sperând că va dormi bunica şi
singură. Dimineaţă mi-a zis că a dormit mai bine, pentru că s-a dus mama şi a dormit
cu ea. E ca un copil mic. Nu e suficient să fii aici, să dormi cu ea e
important, să se ştie ocrotită.
Azi i-a fost
mai bine, după ce a văzut-o medicul a dormit, a avut poftă de mâncare şi un
chef nebun de vorbă. A început iar să recite, Fata de la Cozia şi alte asemenea, să vorbească în versuri şi să
reia vechi întâmplări care au haz, chit că pe la jumătate îşi pierdea iar
răsuflarea.
În camera de
curat a bunicii, pe peretele opus uşii, e un tablou din care priveşte o
pereche. Un el şi o ea. Bănuiesc că sunt străbunici. După nasul domnului aş
zice că sunt părinţii bunicii (că ea îl moşteneşte ). Nu ştiu cum îi cheamă,
dar ştiu că străbunica i-a fost tare dragă mamei, care o ajuta la bătrâneţe şi
care o pomeneşte şi acum.
Domnul pare
mai în vârstă, să aibă în jur de patruzeci şi ceva de ani. Ea, doar vreo 30.
De fapt, e
foarte posibil să fie chiar bunicul şi bunica, într-o reproducere mai puţin
reuşită a unei fotografii. (Intuiţie corectă, alimentată de diferenţa de vârstă
dintre cei doi. Bunicul a fost mai mare cu aproape 11 ani decât bunica.
Tabloul, am aflat apoi, e realizat după o fotografie pe care autorul a
„îmbunătăţit-o” punându-i bunicului mustaţă, reuşind să-l facă să pară mai
bătrân decât era.)
Pe bunica
din partea bunicului Stavre o chema Aftinia şi ne urmărea cu priviri stranii
dintr-un tablou care a dispărut la un moment dat de pe pereţi, tocmai din cauza
asta. Prea era viu.
Nici despre
ea nu ştiu mai nimic, doar că bunica nu o prea avea la inimă, ca pe o soacră ce
se afla.
Iorgan, tandâr, cicârâc, termeni cu iz din alte vremuri, care se iţesc din discuţia
dintre bunica şi tanti Tudoriţa. Bunica are aproape 88 de ani, nepoată-sa vreo
73. De câteva zile o tot roagă pe mama să o cheme pe Tudoriţa, că ea moare şi
vrea să o mai vadă o dată. Mama: „- Bre, femeia are treabă, n-o să vină de câte
ori ţi-e rău matale. Am mai chemat-o de vreo două-trei ori. A venit şi la
Paşti, e bătrână şi ea de-acum.” Bunica: „- Fa, Vico, să o suni, fa, pe
Tudoriţa, poate vine să mai stăm de vorbă.”
A sunat-o mama
şi azi, că tot e sărbătoare, Schimbarea
la faţă, Tudoriţa a venit de la Niculiţel cu dar pentru mama Chiţa. Peşte,
că e dezlegare la peşte, vin, brânză, pentru când nu va mai fi post.
Când a auzit
buna că a ajuns nepoata, s-a luminat deodată la faţă şi, dacă ar fi putut, ar
fi sărit în sus de bucurie. De vreo câteva ore deapănă amintiri, iar eu profit
şi le mai întreb câte ceva, pentru că mi-e prea puţin cunoscut neamul
Bouroşilor
de la Niculiţel, cu numele lor vechi şi obiceiuri de demult.
Străbunica Niculina,
străbunicul Penu, leliţa Lina, mama Tudoriţei, Stoiana, o altă nepoată, unchiul
Andrei, unchiul Neculai, nume care îmi sună cunoscute, mama le pomeneşte mereu
ca pe nişte personaje de poveste, care ţin de o lume de basm, o lume care s-a
stins şi din care mai ajung vagi ecouri până la noi.
Toată viaţa
ei bunica nu a suportat leandrii, indiferent cât de frumoase le erau florile.
Acum aflu că motivul e chiar cumnata ei Lina, mama Tudoriţei, care a murit
otrăvită cu fiertură de leandru, încercând să scape de o sarcină nedorită.
Pe plită îi
rămăsese oala cu lapte fiert, antidot, pe care nu a mai apucat să-l bea.
Era vară şi
fusese să spele la fântână ciorapii de lână ai bărbatului ei. Plouase şi i se
murdăriseră în opinci, „că aşa se purta pe atunci”.
Unei alte
surori îi murise o fată după ce răcise rău, căci o trimiteau la şcoală iarna numai
într-o rochiţă subţire, fără cămaşă pe ea. De frig, copilul strângea la piept
traista pentru cărţi, să se mai încălzească.
Taică-su,
Neculai, strângea fiecare bănuţ luat pe struguri să le ia copiilor pământ şi nu
le mai lua haine.
Când a văzut
că îi cade la pat fata, a dus-o la un medic vestit care i-a spus ca poate să
vândă toată averea că nu o mai scapă. Vorbele doctorului sunt repetate cu un
respect aproape sfânt. „Aşa le-a zis doctorul. Nu mai scapă.” Şi le-a murit fata de paisprezece ani, după ce a
zăcut câteva luni.
Azi ochii
bunicii sunt limpezi, pleoapele nu mai par căzute şi nu mai are stare în casă.
Stă pe prispă, chiar dacă e a ploaie, şi soarbe fiecare vorbă, urmăreşte cu
privirea fiecare vorbitor.
Doar peştele
adus de Tudoriţa nu a putut să-l mănânce, a obosit pe la jumătatea primului
cărăşel ciugulit.
4-6 august
2008, Isaccea
P.S. Bunica
a mai trait un an, până în iulie, 2009, puţin înainte de a te naşte tu. Am
rămas cu regretul ca nu am putut să o plâng aşa cum am simţit nevoia, pentru că
ţi-aş fi făcut rău ţie, puiului atât de dorit şi încă nenăscut.
Pentru că nu
am participat efectiv la slujba de înmormântare, undeva în sufletul meu există
o bunică încă vie, care ne aşteaptă mereu, să venim acasă.
Uneori, când
sun la Isaccea, îmi stă pe limbă să întreb dacă au mai fost ai mei pe la
bunica. În ultima clipă îmi aduc aminte că acum ea s-a mutat într-un alt deal,
un pic mai înalt şi în care e mai greu de ajuns.
De atunci
s-au mai schimbat unele lucruri, şi în bine, şi în rău. Lara-Maria nu mai e cea
mai mica strănepoată, au venit pe lume Andrei al Mihaelei, Teodor al Alinei,
Cezar-Luca al Cosminei şi Matei-Ştefan, minunea mea atât de dorită.
Copiilor multi
şi frumoşi care au apărut putem doar să le povestim despre „bunica”, ea care a
iubit atât sa povestească, a rămas o poveste, cu mult tâlc, ce-i drept.
Lumea care
m-a format şi m-a marcat, de acasă, e în continuă schimbare. Timpul, istoria,
boala muşcă din noi, uneori mi se pare că nu mai suntem aceiaşi. Scriind, mă
întreb dacă realitatea pe care o cunosc nu s-ar fi metamorfozat mai greu dacă
am fi rămas uniţi de iubirea şi respectul pentru cea care a fost bunica. Într-o
oarecare măsură, încă suntem uniţi, multe lucruri au rămas neschimbate, când ne
adunăm o pomenim, râdem amintindu-ne câte o snoavă de-a ei, câte o întâmplare,
ne place să o păstrăm vie, cu noi mereu. Rămâne, însă, un dor şi un gol pe care
nu ştiu ce l-ar putea umple. Şi mi-o aduc aminte cum tânjea de dorul mamei ei
şi simt că mi se opreşte respiraţia uneori de dor, de dorul ei, de dorul celei
care m-a facut să înţeleg ce înseamnă să ai bunici.
În timp ce tu, Matei, înveţi să vorbeşti,
înţeleg lumea altfel, un pic mai profund şi, iată, înteleg şi de ce bunica mea
era „mamaia” pentru verişoarele mele. Ai mei ne-au crescut încăpăţânându-se „să
nu ne lase pe capul altora” , fără să ştie că ne şi lipsesc de multe experienţe
frumose pe care le-am fi trăit alături de veri şi verişoare, alături de bunici.
De la Matei am înţeles că e prea greu să spui la nici un an „bunica”, e mai
firesc „mamaia” şi abia acum am priceput de ce pentru cei mai mulţi veri bunica
Chiţa era „mamaia”: pentru că-i crescuse de foarte mici şi-i învăţaseră numele
odată cu primele cuvinte. Cu pofta nesătulului de viaţă şi frumos, m-aş
întoarce în timp, să cresc un pic mai mult în curtea aceea cu prispă albastră
şi brad înalt lângă casa, în deal, la mamaia.
Constanţa, 30. 12. 2010
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu