,,Și, cum mai merge școala de acasă?,, Prietena mea mă întreabă
curioasă. Are emoțiile ei și știe, ca fiecare părinte, că nu se face școală
pretutindeni la fel.
,,Cum vrea.,,, îmi vine să-i spun, cu gândul la n zile în care
coloana mea scârțâie de durere de la statul încremenit în aceeași poziție pe
scaun. Vorbesc de școala copiilor, că acolo e mai simplu și doare mai puțin.
Cum
să doară mai puțin, mi-ar zice părinții amărâți că nu se face destul, că doamna
nu corectează, nu predă, nu stă pe platformă, nu…
Păi, strict în cazul meu, nu doare așa rău. Că n-am niciun
dubiu că vor trăi bine-mersi și fără ce nu apucă doamnele noastre să pună
în copii în acest moment. Mai sunt și eu pe aici, mama, și mi se pare un vis că
pot să stau mai mult cu ei acasă, că văd ce și cum au acumulat sau nu. Că văd,
mai ales, pe cine lăsam atât de multe ore la școală sau acasă, aplecați
deasupra caietelor, fără ca eu să pot sta prea mult cu ei de vorbă, fără să-i
privesc, să le urmăresc ochișorii și gândurile. Eram o persoană cât de serioasă
puteam să fiu eu și tânjeam mereu după copiii mei. Și pierdeam clipe, zile și
ani din viața lor.
Când
una dintre doamnele noastre i-a luat mai încet, lăsându-i să-și trăiască
emoțiile, să se adapteze la izolare și să se bucure de familie, a apărut
panica. Nu e treabă serioasă, nu-i ajută pe copii, nu-i pasă de ei. Nimic nu s-a
înțeles din blândețea și delicatețea cu care le proteja doamna sufletul de răul
lumii gândind să nu se mai pună o altă presiune pe copii. Și pentru că fișele
nu erau destule, nici link-uri cu n activități, filme, muzică, povești, s-a
început etapa a doua, cea ,,serioasă,,. Cu teme și mai multe, cu n ore de descifrat
și manuale, și culegeri, și teste on-line și… cât de mult. Doamne-feri să stea
copilul și liber, dacă i-o veni ideea să mai gândească și el, dacă i-or veni
idei să se și joace singur, să fie și el om, nu doar elev… Nedumerit, copilul
cel mare a întrebat:
-Dar
pe copii i-a întrebat cineva dacă vor și mai multe teme?
-
Păi, știi, se simt copiii neglijați, zic părinții… Tu cum te simți? întreb și
eu, aproape îngrijorată.
- Eu?
Foarte bine. Și nu vreau să-mi stea nimeni ca un ghimpe-n coastă.
Mă
cam amuz, dar recunosc că noi ne-am rânduit atât de frumos fiecare zi că numai
stresul temelor interminabile nu ne lipsea. Un raft din bibliotecă s-a umplut
cu volume de sute de pagini pe care puștiul de 10 ani le-a devorat fericit că
are timp. Au pictat pe săturate, au modelat, au făcut ierbar, au fugărit
fluturi și au cules păpădie. Au studiat de aprope fluturii găsiți în flori și
gărgărițele și am văzut documentare sau materiale 3 D despre fiecare subiect
care ne-a atras atenția. S-au mângâiat, au râs, au ascultat muzică și au
dansat. S-au jucat cu lego mult, împreună, atât de frumos cum nu-i văzusem de
mult timp. Poate și pentru că fetița abia acum a făcut o pasiune pentru acest
jos. Materiale nenumărate adunate pentru lecții visate și nepuse în practică
din lipsă de timp ne-au dat de lucru ore în șir. Și ne-au adus iar și iar
bucurii simple, profunde. Dezlegată de obligații, am putut să mă joc
cu ei cum nu o făceam înainte. Conștientă, e drept, că lumea noastră se schimbă
într-un mod straniu, pe care îl intuim doar și care ne sperie tocmai pentru că
e atât de straniu.
Cât
despre școală și ce așteptam de la ea… Am găsit exact ce mi-a trebuit. Temele
doamnelor ne ajungeau mai mult decât ne doream și erau punct de plecare spre ce
ne plăcea și ni se părea nouă necesar. N-am trăit nicio clipă senzația că
pierdem ceva pe această atât de necesară parte academică. De ce? Pentru că nu
cred că lumea spre care navigăm va da chiar atât de multă atenție acestui tip
de predat care presupune n ore de repetat aceleași tipuri de exerciții. Cred că
multă creativitate, capacitate de a lucra în echipă și flexibilitate vor fi mai
importante decât până acum. Fără a neglija informația… dar… atât de
multe surse există acum, doar la un clik sau la o întâlnire virtuală distanță.
Și atunci? De ce atât de multă panică?
Platforme
on-line pe care nu le foloseam decât rareori au devenit parte din zilele
noastre. Pe ieșenii de la ASQ.ro îi știam deja, din perioada în care căutam soluții
pentru copiii mei prea conectați la tehnică, incapabili să se mai concentreze
și la modul nostru tradițional de a lucra. Platforma lor, atât de practică, a
mers de minune pentru clasa a IV-a, dar și pentru copiii mei de gimnaziu.
Pentru liceu, era încă în dezvoltare și acolo am găsit alte moduri de a
continua învățarea.
Celei
mici, fișele venite de la doamna noastră i le-am completat cu lecțiile
minunatei Ema,
prietena mea descoperită în mediul virtual, învățătoare și blogger talentat. Am
lăsat-o liniștită să învețe cu Ema pe clasa ei de pe Google classroom despre
ciclul vieții la buburuze sau la fluturi (știu, am mai zis, dar aceasta este
primăvara în care am vânat fluturi mereu), despre litere, să deseneze și
să cânte. Nu mult, dar cu mare poftă. N-am uitat că până mai ieri nu aveau
voie mai deloc la ecrane. Și ce bucurie mai mare visează un părinte când este
vorba despre lecții dacă nu să aibă un copil pasionat de ceea ce face?
De curând, am descoperit o altă platformă
pe care pot invita liniștită și copiii mai mari (clasele 1-12) să lucreze și să
primească un feed-back rapid, Brio.ro. Cum este vremea mutatului pe internet cu
lecțiile, frunzărisem, deja, tot ce auzisem că ar fi util pentru a continua
școala. Aceasta este prima platformă pe care am găsit eu teste complexe,
serioase, care obligă la o privire profundă asupra propriilor cunoștințe. Nu
fusese nici ea gratuită până mai ieri, așa că am luat-o ca pe o șansă de a
vedea cum poți să faci, cu ajutor profesionist, în mai puțin timp, ceva frumos
și util. Testând platforma lor, mi-am amintit de toate discuțiile purtate cu
familia Roșioru, la un curs. Ei foloseau, deja, asemenea teste la ore făcute în
școli și aveau reacții mai mult decât încurajatoare din partea copiilor. Cum a
concepe teste on-line nu este chiar atât de simplu și de rapid într-o primă
etapă, am rămas doar în ipostaza celui care se joacă făcând teste pe Kahoot,
dar nu apucă să și implementeze ceea ce visează. Variatele platforme, unele
atât de ușor și de util de folosit, m-au făcut să mă întreb de ce nu avem
asemenea instrumente puse la dispoziția tuturor, accesibile, făcute de oameni
care să aibă toate cunoștințele și timpul necesar. Pentru că-mi este așa de
limpede că nu mai pot ajunge la unii copii așa cum visăm noi, că lor le sunt
alte tipuri de experiențe mai necesare decât persistarea în tiparele pe care
le foloseam până mai ieri.
Deci,
la întrebarea prietenei mele am răspuns destul de simplu: merge școala. Și
mintea mea continua mesajul: ,,Și, Doamne, ce mai merge!,, Pentru că acum avem
timp să învățăm și ceea ce ne place, să facem lucrurile mai frumos, să
descoperim și să trăim experiențe care ne ajută să ardem etape, să călătorim,
virtual, prin colțuri de lume și prin biblioteci prin care nici nu visam până
mai ieri că am ajunge, chiar și așa, mai puțin fizic. Și mai avem răgaz și de o
îmbrățișare, și de un un zâmbet, și de o pâine coaptă în casă.
Unul dintre fluturii care s-au lăsat mângâiați |
Un tablou string-art, pe cale să fie transformat în obiect prețios Sakaro |
Pâinea de acasă |
Bujor din pădurile de pe drumul spre casă |
Păpădii, sâmburi de povești |
Măr |
Bună ziua! Accesul la brio.ro este gratuit sau cu abonament?
RăspundețiȘtergereÎn această perioadă este gratuit accesul pe platformă. Fiecare elev/părinte/profesor poate lucra pe ea cât timp școlile sunt închise.
RăspundețiȘtergereSi la noi merge scoala. A inceput prin aprilie. Dna invatatoare nu e genul care sa puna presiune pe copii, dar nici nu ii lasa de capul lor. La inceput au fost teme usoare, cateva exercitii de zi, apoi dupa Paste a inceput mai in forta. Sunt parinti in clasa baiatului mare (cls a-IV-a) care considera ca dna invatatoare nu isi da interesul. Dansa are o varsta, face cat poate si ce poate.O admir pt tot ce face pt copii si pt eforturile dansei de a face sa fie bine si de a nu tine copiii toata ziua ocupati. Am inceput cu skype si whatsapp. De ieri am inceput pe alte platforme.....e cam aiurea ca ne'am obisnyit cu totii cu programele alea si acum trebuie sa schinbat. E frustrant, dar mergem mai departe. Cu programul pt teme e ok. Foarte fain si iti ttebuie minim de cunostinte IT, dar ne descurcam.
RăspundețiȘtergereCat despre timpul liber...la inceput facea toaaaaata ziua temele, din cauza de sete/foame/oboseala/plictiseala/neconcentrare, etc ��...de ieri e mai ok.
Cat despre ceilalti doi copii de gradinita( unul grupa mica, unul grupa mare)....ei bine, la grupa mare ne mai da zilnic cate o activitate, dar va zic sincer ca nu prea am respectat.
Primele 2 saptamani de carantina a fost groaznic pt mine. Eu care mereu sunt pe drumuri cu copiii de dus/adus la si de la scoala, activitati si plecari prin diverse locuri si dintr'o data trebuie sa stau acasa, sa ies cu bilet de voie....a fost destul de frustrant.
Dar , viata merge mai departe, copiii invata zilnic cate ceva, ne descurcam cu temele si....abia astept sa inceapa scoala , fizic ����
Alexandra, ce imagine complexă a școlii de acasă ai prezentat! Noi am pus accent în această perioadă șipe dezvoltarea altor abilități necesare în viață. De la a strânge flori de soc și la a le transforma, ajutați de mama, în socată, la a avea grijă și unul de altul(până arunc eu un ochi asupra unuei teme a celei mici,mai aruncă și fratele), la a-și asuma și alte mici responsabilități în gospodărie, pe care până mai ieri, din lipsă de timp, nu le preluau.
RăspundețiȘtergereBuna!
RăspundețiȘtergereScoala merge si nu merge :p
Merge - daca avem retea e perfect, dar cum digi mai si pica...atunci e mai complicat, dar am gasit o varianta de rezerva.
Doamnele isi fac treaba foarte bine.
Unele sunt un pic "exagerate", dar in mare, e ok.
Apoi....eu....ce fac? Am reinceput sa completez la integrame si diagrame si altele, citesc, am de gand sa termin un goblen.
E greu cand au in acelasi timp 2 sau chiar 3 din 4...dar nu imposibil.
Ii las pe ei la butoane si eu ma desfasor cu altele, mai ajut daca e cazul...
Se joaca - au dat peste cap regula fara laptop/tableta sau telefon... La tv nu prea, dar de jucat.....la dispozitive sunt in top. Mai construiesc cu cuburi sau lego sau cum le mai spune. Citesc pe rupte. Fac teatru de papusi, coloreaza, deseneaza, picteaza, lipesc diverse. Chef sa aiba :)
Sanatosi sa fim, asta e esentialul!
Irina
Regula care spunea cănu e voie la ecrane mai mult de o oră au dat-o toți peste cap, cred. Fapt care duce la o oboseală extremă. Pentru că rămân și orele de Zoom, și temele multe, stresul să le facă, cât de multe, cât de bine. În plus, e în mințișoara lor o confuzie: e sau nu școală? Că nu mai seamănă cu ce-a fost. Ar vrea doar joacă. :)
Ștergere