vineri, 1 mai 2020

Povești la firul ierbii (2)




E aproape miezul nopții și, lângă mine, voci mici își împletesc sunetele. S-a oprit din fulgerat de câteva minute și n-a fost chip să dau stingerea până n-au admirat, de la geam, spectacolul picioarelor de păianjen care luminau peste Dunăre. O clipă, le-au plâns de milă vecinilor din Ucraina, au crezut că furtuna i-a lăsat fără lumină. S-au mai liniștit când au înțeles că nu s-a întâmplat nimic grav, că se uită, panicați, spre …nucul din grădină, nu spre celălalt mal al fluviului, care a rămas la fel de luminat. Plouă, în sfârșit…

Adunam mai devreme rufele de pe sârmă ca să le adăpostesc sub streașina generoasă, în preajma rândunelelor. M-am trezit amușinând aerul umed, curat, cu lăcomia omului care face provizii de imagini, miresme și  senzații, ca și cum mâine toate ar putea să se volatilizeze. Am pierdut șirul anilor în care școala, munca, statul la bloc m-au ținut departe de casă în perioada acesta. Povestea despre pandemie în care ne-am trezit cu toții personaje mi-a oferit, paradoxal, răgazul să redescopăr firescul. În oraș, din iarnă săream așa, ca-n vis, în primavară și apucam să mai văd/înțeleg câte ceva din poveștile firelor de iarbă prin vară, după ce luam vacanță. Ratam, în mare parte, exact primăvara care îmi era cel mai aproape de suflet.

                                                    





Acum am asistat prinvind prin ochii copiilor și de lângă ei la un întreg spectacol pe care  l-a dat natura, parcă în ciuda încremenirii noastre. De la grădinile sălbăticite de pe lângă blocul în care locuim, grădini în care vegetația izbucnea din fiecare petec de pământ, am ajuns să ne trăim izolarea pe dealurile mai arse de secetă ca niciodată ale Dobrogei de Nord. M-am tot uitat pe coastele pe care bântuiam în copilărie după steluțele de ceapa-ciorii, după flori de orice fel.  Le-am găsit cu plăntuțe pipernicite, prăfuite, care nu urcau nici până la 10 cm înălțime. Multe, pur și simplu, nu au crescut. Altele au crescut mici, mici, și au înflorit mai stângaci. Ceva cimbrișor sălbatic se ținea încă drept, cu delicate tonuri de lila în florile care mai înveseleau terenul.


Maci 
                                                   
Gânduri despre seceta proorocită de voci alarmate îmi tot răsună prin minte. Mă uit, mă mir și aștept să văd ce va mai fi. Ce găsesc prin fiecare petec de lume pe care-l scotocesc îmi confirmă ce-mi spun localnicii: că nu a plouat de luni bune și că toate se usucă înainte de a crește. Cu atât mai prețioasă mi se pare fiecare plăntuță care răzbește. Nori răzleți aruncă uneori stropi care potolesc praful pentru o atât de scurtă vreme.
                                                
                                               





Le strâng flori de soc copiilor cu gândul la băutura efervescentă care ne gâdila simțurile în copilărie. Nici socul nu mai e ce-a fost dar el a avut tip să împânzească grădina, așa că și-a asigurat supraviețuirea. Mânuțele lor fug de flori. Tocmai au descoperit că pe codițele florilor purici negri se înghesuie lacomi. Se sperie și refuză să le mai țină, chit că am gonit invadatorii. Ne oprim și-n preajma salcâmilor. Gândul îmi zboară la salate în care să presărăm flori, la aluat de clătite în care să le scufundăm și să le transformăm în desert de poveste. Avem răbdare, încă nu sunt suficient deschise.

Vocea fetiței îmi mărturisește ușor nedumerită: ,,Mami, să știi că eu sunt trează de la 5, de când au sunat cocoșii bunicii.,, Râdem amândouă și fredonăm versurile din Vara la țară a lui Topârceanu: ,,Locuința mea de vară/ E la țară…/ Acolo era să mor/ De urât și de-ntristare/ Beat de soare/ Și pârlit  îngrozitor!,, Are doar 6 ani, dar știe pe de rost cântecele lui Baniciu, ale celor de la Pasărea Colibri, folosite ca antidot de când cu statul prin casă.

                                                        



Căsuța din grădină a devenit unul din reperele lumii în care se mișcă. Copacii care îi ascund de lumea celor mari, iarba din care se mai aude fâlfâitul aripilor unui fazan, nucul în care se cațără timid, ca niște orășeni nu chiar adaptați la traiul în natură, florile pe care și le adună în buchețele. Mă uit la ei și mă gândesc că acum se croiesc amintiri pentru mâine. Sper să țină minte mai ales frumusețea clipelor din (aproape) vacanța forțată pe care o trăim și mai puțin momentele în care intră pe frecvența canalelor de știri și sunt copleșiți de urâtul lumii: ,,Mami, au zis că vor face și niște măști micuțe, adaptate copiilor. Așa e?,,
Îi văd urmărindu-ne reacțiile, pun întrebări, vor să înțeleagă. Le răspund și încerc să păstrez eu o aurită cale de mijloc. Mă cercetează cam neîncrezători. Adică, vrei să spui că pe lume mai există și mult urât și multă durere? Păi, noi      n-am prea văzut de-astea. Păi, nu, că vi s-au dat părinți, să stea între voi și urâtul lumii. Vine o vreme când este loc și pentru așa importante informații. Le mai povestesc câte ceva, în doze mici, despre provocări și cumpene, despre vremuri care se mai și schimbă, despre istorie… Apoi mă las de dăscălit și mă cobor lângă ei, în iarbă, și le ascult poveștile pe care și le țes singuri, din frunze și crenguțe, din zboruri de rândunele, ciripit de păsări necunoscute. De prin te miri ce colț de curte răsună: ,,Mami, vino repede să vezi…!,,, ,,Mami, vino repede să mângâi și tu puii de pisică!,,, ,,Mami, ce pasăre cântă așa frumos?,,, ,,Mami, uite, un fluture!,, și ,,Mami, n-ai văzut, a fost un curcubeu atât de frumos și așa de aproape, că vedeam tot, vedeam cum zboară păsările prin culorile lui, mami!,,.

                                                        



Peste zi, lumina lor ne învăluie și pe noi. Doar seara gândurile se înghesuie să tulbure pacea clipei.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu